Cartusiani extra Provinciam Teutoniae in religione primum recepti qui in domibus Belgicis Nederlandicisque vixerunt – Cartusiani extra muros

PROSOPOGRAPHIA PERPETUO EMENDATUR COMPLETUR83QUE
(Nomina1 : prosopo ad tempus plus minusve completa — Nomina : prosopo in progressum / in custodiam)

Nomina principalia Aliae appellationes praenominibus conexae Conspectus bibliographicus
Adamus [Abbeville]1
Domus Abbatisvilae
monachus ante 1360
Domus Maioris Cartusiae
hospes 1360

Domus Leodiensis
initiator 1360.VI.04
Le Couteulx 1889, dl. 5, 566
PB Liège 92, 1283
[PCB 1976]39 (nr. 6)
[PCBR 1999]dl. 2, 95 & 551 (nr. HFM001))
PCBR Suppl._Liège 3
[Seynaeve 1981]279-280
[Stiennon 1955]497-498
Adolphus de Essendia4
Domus Treviri
1409/10-1415 &
1421-1432
1437-† 1439.VI.04 (ch. 1440)5
Domus Sirikae (Sierick-les-Bains)
1415-1421

Domus Monachorum
hospes
1432-1434

Domus Leodiensis
monachus (2a professio)
1434-1437
auctor
de Assindia
de Assradia
de Sierck
[Autore & Picard 2005a]4-7
[Autore & Picard 2005b]128-1316
Bégin 1832, dl. 4, 250-251
[Blüm 1983g]345
Chevalier 1905, dl. 1, 50
[De Backer 1983a]71, 83 (nr. 1)
[De Backer 2012a]135, 147 (nr. 1)
[De Grauwe 1994a]1537
[Gruijs 1976]39
[Gruijs 1978]442
[Hendrickx 1984e]96
[Hogg 1985-1986]dl. 3, 100
[Hogg & Sargent 1988]172, 186
Keussen 1892, dl. 1:1, 74 (nr. 37:11)
Keussen 1928, dl. 1 (2e ed.), 91 (nr. 37:11)
[Klinkhammer 1972]
Le Couteulx 1890, dl. 7, 358-361
Le Vasseur 1890, dl. 2, 464-465
NBC 2005b 146
PB Liège 588
PB Monichusen 239
PB Rettel 1 9210
PB Rettel 3 411, 812
PB Trèves 1 2313, 8314
[PCB 1976]40 (nr. 13)
[PCBR 1999]dl. 2, 95 (nr. LiM001), 533 (nr. HFM002), 551 (nr. HFM002)
PCBR Suppl._Liège 5-1115
[Scholtens 1951a]17-18
[Seynaeve 1981]280-28616
[Stiennon 1955]503
[Van Hasselt 1886]27717
Albertus de Loze
Domus Montis Dei (Le Mont-Dieu)
Lose [Delvaux 1972a]1440
[Lamalle 1932]12, 38, 40, 183
[PCB 1976]46 (nr. 74)
[PCBR 1999]dl. 1, 25 (HFM004); dl. 2, 551 (HFM004)
Ananias Van Soltem
Domus Valencnarum (Valenciennes)
Domus Bruxellensis
Domus Brugensis 2
Anselmus [Freiburg i. Br. ]
Domus Friburgi Brisgoviae
donatus
† Freiburg i. Br. post 1427

Domus Monachorum
[De Backer 1983a]84 (nr. 14)
[De Backer 2012a]148 (nr. 14)
[Heilig 1932]116-117
Arnoldus Campenioen
Domus Vallis Sancti Petri (Provincia Picardiae)
monachus

Domus Capellae
monachus
Campengion
Campengoen
Campenion
Campioen
[Lamalle 1932]21, 55-56
PCBR Suppl._Herne 48
Bertrandus [Paris]
Domus Lutetiae Parisiorum
monachus

Domus Leodiensis
rector (protoprior) 1360.VI.04
† Liège 1360/1361.X.08 (ch. ?)
Le Couteulx 1889, dl. 5, 566
Le Vasseur 1891, dl. 3, 521
PB Liège (beeld 9)18
PB Liège (beeld 22)
PB Liège (beelden 50, 52)
PB Liège (beeld 128)19
[PCB 1976]74 (nr. 366)
[PCBR 1999]dl. 2, 97 (nr. HFM014), 552 (nr. HFM014)
[Seynaeve 1981]301-302
[Stiennon 1955]101-102, 497-499
Jacobus [Saint-Omer]
Domus Sancti Audomari
Domus Capellae
Joannes Adam
Domus Sancti Audomari
[De Grauwe 1980b]51
Joannes de Maldegem I20
Domus Sancti Audomari
monachus ante Maium 1305

Domus Brugensis 1 monachi (Sint-Kruis)
monachus
officium: prior
aliae domus: Herne (2a professio, prior ?)
† Herne ante 1337.V.13
[aliter: ante 1337.IV.15]
de Maldengheem
de Maldinghem
Anniversaria de Ordine [1a pars] Herne (BArs Paris ms. 1124), f. 10v, 12v21
[Clark 1998a]9222
[De Grauwe 1978a]1198-1199
[De Grauwe 1980b]5123
De Pas 1905 9 (nr. 22)
[Declercq 2018]55, 63, 224, 306
[Delvaux 1972a]1436
[Lamalle 1926]7524
[Lamalle 1932]1225, 1826, 2427, 3828
Le Couteulx 1889, dl. 5, 117
Noterdaeme 1964 95-96
PB Bruges (moines) 929, 2630
PB Enghien 2 1631, 23, 27-28, 3932
[PCB 1976]201 (nr. 1656)
[PCBR 1999]dl. 2, 558, nr. HFM071 (zie ook dl. 1, 39, 146)33
PCBR Suppl._Herne 31834
[Roose 1996c]13, 1535
[Scholtens 1947a] 150-152 36
[Schrije 1997]223-224 (nr. 136)37
[Timmermans 2011b]14038
[Timmermans 2012a]dl. 1, 117, 14939
[Vandemeulebroucke 1965]35, 38, 45, 50-51, 58-64, 70-71, 168, 170, 178-179, 186-188, 201, 210, 219, 244, 25940
[Vandemeulebroucke 1967]219, 221, 227
Joannes Militis
Domus Abbatisvilae
monachus ante 1360
Domus Maioris Cartusiae
hospes 1360

Domus Leodiensis
initiator 1360.VI.04
† Montreuil 1386
[PCB 1976]203 (nr. 1677)
[PCBR 1999]dl. 2, 105 & 559(nr. HFM075)
[Seynaeve 1981]dl. 3, 415
Lambertus Clericus
Domus Sancti Audomari
Nicolaus Helminey41
Domus Maioris Cartusiae
monachus

Domus Antverpeinsis 1
monachus
officium: prior
auctor
† Het Kiel (Abtwerpen) 1390.IV.13 (ch. ?)
Geliminius
Gelmineus
Hellinck
Helminc(q)
[De Grauwe & Timmermans 2009]12242
[Delvaux & De Grauwe 1993a]693-694
Delvaux Biografiche nota’s religieuzen Antwerpen-Lier 1 (kopij 91, nr. 261)
[Hendrickx 1975e]178
[Hendrickx 1984e]88
[Hogg 1982c]
Le Couteulx 1890, dl. 6, 413
NBC 2005a 99
NBC 2005b 208
PB Anvers-Lierre 6643
[PCB 1976]258 (nr. 2221)
[PCB Suppl. 1978]39 (nr. 2221)
[PCBR 1999]dl. 2, 561 (nr. HLM097)44
PCBR Suppl. Antwerpen 1 & Lier 334
[Petreius 1609a]249
[Prims 1935]253-254
[Scholtens 1951a]12
[Timmermans 2011b]10745
  • 1. Curriculum pre-monasticum
    Curriculum monasticumAbbeville: receptus in religione ante 1360. Grande Chartreuse: hospes 1360. Liège: initiator 1360.VI.04.
  • 2. “Et cum ipso Bertrandus [Parisiensis (supra sub nomine)] missi tres monachi qui tunc erant hospites in domo cartusiae, quorum unus fuit D. Bartholomaeus Proff [sic, bovengeschreven: ‘Utroff, Ann.’ = Bartholomeus Utroff] domus Gueldriae, secundus Joannes Militis [supra sub nomine] , tertius Adam, qui duo postremi professi erant domus Sancti Honorati prope Abbatis villam ...”, geciteerd uit de Fundatio domus Leodiensis, in KB Brussel, hs. 4051-68 (Cat. Van den Gheyn, dl. 6, 167, nr. 3856:8), f. 118r.
  • 3. “Fondée 1357, reçue par Elisaire prieur de chartreuse [Elzear de Grimoard 1361 - † 1367] et par les définiteurs au chapitre général de 1360, lequel chapitre nomme 1er prieur D. Bertrand, profès de Vauvert près Paris, et envoie avec lui trois moines hotes in domo Cartusiae. D. Barthelemy profès de Gueldre, D. Jean ‘Militis’, D. Adam tous deux profès de Saint Honoré d’Abbeville, commencent à habiter Pridie nonas Junii (4 Juin) anno predicto ...”, vertaald uit het Liber fundationis in RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, f. 1v.
  • 4. Curriculum pre-monasticum & Curriculum monasticum– Vide Auctores aliarum provinciarum in Provincia Teutoniae scribentes.
  • 5. Andere geciteerde sterfdata zijn: 9 juni 1439 ([Van Hasselt 1886]277), 1 juli 1439 (PB Rettel 3 8).
  • 6. Herhaling van de notitie uit voornoemd werk, aangevuld met dertien voetnoten aan het einde van de tekst.
  • 7. ch .1437: “priori domus omnium apostolorum prope leodium [Godescalcus de Seron] non fit misericordia /// Et domus ipsa per suos visitatores visitetur. Et cum per mortem domni Henrici de Bergis dudum in domo friburgi collocati cesset causa translationis domni adulphi ad dictam domum leodii ordinamus quod dictus adulphus ad domum sue professionis prope treverim indilate revertatur. Et eidem omnes libros /// intus *** penitus inter *** ditius ne occasione ipsa seipsum et provinciam suam *** hactenus fecit valeat perturbare et capitulum generale infructuose occupare sed amodo studeat cum jeronimo nostro doctore sed plangentis literæ officii vel se vel mundus *** lugeat et domnus *** pavidus prestoletur adventum *** si *** absit in pristinas perturbationes relapsus fuit per priorem quem carcerem mancipetur ad ordinis voluntatem”.
  • 8. Sub voce Catalogue de prieurs (1427-1434 D. Gerardus de Schiedam): “... ch. 1434 ... et D. Adolphus (de Essen) professus domus Trevirensis vadat ad domum Leodii et ibi professionem faciat”.
  • 9. Sub voce Priores (1430-1436 D. Joannes de Choudon): “... ch. 1434 ... et D. Adolphus, hospes de Treviri, vadat ad domum Leodii inibi professurus”.
  • 10. Sub voce Necrolgium ex chartis Cap. Gen.: “ch. 1440 obiit D. Adolphus de Assindia quondam prior domus prope Trevirim (et Rector domus Rutilae [Rettel]) habens anniversarium perpetuum associandum cum 1° anno obiit 4 junii ex. ch. 1451”.
  • 11. Sub voce 1415-1421 ch.: “ch.1440 obiit D. Adolphus de Assindia quondam prior domus prope Trevirim, habens anniversarium perptuum associandum etc. (obiit 4 junii ex ch.1451) – alias 1us Rector Rivuli Mariae [Marienfloss]”.
  • 12. Sub voce Recteurs de Marienflos: “1415-1421 ch. D. Adolphe de Essen profès et prieur de Trèves 1409-1415, mort 1e juillet 1439”.
  • 13. Sub voce Multi viri nobiles ...: “Adolphus de Assindia alias prior et Rector obiit 4 junii 1439”.
  • 14. “chapit. 1440 - dom Adolphe d’Assindia, sa date a été promise par le ch. de 1440 pour le chapitre suivant 1441 et non 1451” (ondertekend door f[rère] Y G).
  • 15. Het citaat uit “AC 100:9” betreft Hogg 1985-1986, dl. 3, 100 in dit biblio overzicht.
    De citaten nuit “AC 100:10” betreffen Hogg & Sargent 1988, 172, 186 in dit biblio overzicht.
    Het citaat uit “AC 100:24” betreft De Grauwe 1994a, 153 in dit biblio overzicht.
    De kopie uit “Scriptores Ordinis Cartusiensis. Tomus primus. Projet de rédaction des articles bio-bibliographiques” (p. 9-11) betreft Autore & Picard 2005b, 128-131 in dit biblio overzicht.
  • 16. Op p. 284 citeert hij de Anniversaria van het generaal kapittel, onderdeel van het Liber fundationis beneficiorum et memoriarum benefactorum domus Montis Omnium Apostolorum prope Leodium Ordinis Carthusiensis (bewaard in het RA Liège, Fonds des Chartreux, inv. nr. 6 (beschreven door [Seynaeve 1981]25-30), f. 27r: “Cap. 1440: Obiit dominus Adolphus de Essendia vicarius domus Treverensis cum proximo [bij benadering] IIII. die junii”.
  • 17. “ V Id. Junii ... Item [Obiit] d. Adolphus de Assradia, prior do. sancti Albani prope Treverim”, d.i. overleden op 9 juni.
  • 18. ... et in eodem capitulo factus fuit primus Prior huius domus D. Bertrandus professus domus Vallis Viridis prope Parisios. Et cum ipso missi tres monachi qui tunc erant hospites in domo cartusiae ....
  • 19. Fondée 1357, reçue ... par les définiteurs au chapitre général de 1360, lequel chapitre nomme 1er prieur D. Bertrand, profès de Vauvert près Paris, et envoie avec lui trois moines hotes “in domo Cartusiae” ... commencent à habiter Pridie nonas Junii (4 Juin) anno predicto.
  • 20. Curriculum pre-monasticum – Van adellijke herkomst: zoon van Filip II van Maldegem (https://fmg.ac/Projects/MedLands/FLEMISH%20NOBILITY.htm#FilipMaldeghemMM...), kleinzoon van Willem van Maldegem en Margaretha (Van de Woestijne) van Roden van Snellghem, en achterkleinzoon van Maria van Henegouwen en Filip [I] van Maldegem; Maria van Henegouwen was de dochter van Willem van Henegouwen, zoon van graaf Boudewijn IV van Henegouwen (http://racineshistoire.free.fr/LGN/PDF/Werchin.pdf#page=2). Zie ook Noterdaeme 1964 in dit biblio overzicht.
    Curriculum monasticumSaint-Omer: receptus in religione ante 1305. Brugge 1 monachi (Sint-Kruis): prior 1318-1324. Herne: 2a professio (prior ?) ante 1337.
    Twee opmerkingen.
    1. ...
    2. Hij is welbeschouwd moeilijk te plaatsen als prior van de Hernse kartuis, ondanks de 16e-eeuwse vermeldingen in de Kroniek van Herne van zijn naam op de negende plaats in een lijst van priors en in een overzicht aldaar van de Hernse monniken vóór 1390 met een onzekere verwijzing naar zijn functie als prior (Lamalle 1932, resp.12, 24), alsook in weerwil van de referentie aan zijn priorschap zowel in Herne als in Brugge door het Obituarium van Lier (Timmermans 2011b, 140). Dit prioraat werd later in de 18e-eeuwse Series monachorum professorum Cartusiae de Capella et illorum qui in illa prioris munus egerunt (infra Bruno Pede ) in twijfel getrokken. Niettemin wordt hij, onder voorbehoud, als de zesde prior van Herne in het toonaangevend bronnenrepertorium Monasticon Belge geregistreerd (Delvaux 1972a, 1436).
  • 21. Respectievelijk op datum van 15 april en 13 mei dezelfde notitie: “O[bitus] domni Johannis de maldeghem monachi domus huius”,
  • 22. Capitulum generale anno 1321: “Excusatio Prioris Vallis Gratiae de non ueniendo ad Capitulum admittitur, et ad magnam eius instantiam fit ei misericordia de officio prioratus”. Uit deze aantekening blijkt dat Joannes de Maldegem slechts tot 1321 in plaats van tot 1324, zoals algemeen aanvaard, prior van Genadedal is geweest
  • 23. De dag van zijn overlijden valt hier op 18 mei, mogelijk een schrijf- of zetfout.
  • 24. “Jean Van Maldeghem était en tout cas profès de Hérinnes, au moins par sa seconde profession et il sera le premier prieur de la nouvelle fondation de Bruges en 1318”.
  • 25. “D Joannes de Maldeghem monachus et prior huius domus” (vermeld als de negende prior in de Catalogus priorum). Dit prioraat wordt betwist door Bruno Pede, Series monachorum professorum Cartusiae B.V. Mariae de Capella, et illorum qui in illa prioris munus egerunt. Ab initio fundationis ejusdem Domus a° 1314 ad annum 1762 (in privébezit van de familie Wayembergh te Herne), p 5: “D. Joannes de Maldgem professur hujus Domus, hunc putat D. auctor antiqui Chronici hic fuisse Priorem sed erratum credimus. ob. 15 aprillis”.
  • 26. “Dominus Joannes de Maldeghem monachus huius domus” (vermelding in een lijst van monniken en conversen die vóór 1390 in de kartuis van Herne zijn overleden).
  • 27. “Anno Domini M°CCC°XVII° fuit prior huius domus dominus Joannes sed non potui invenire aliquid amplius de eo, qualis dominus Joannes fuerit, an Joannes Maldeghem, vel D. Joannes Meldert, vel D. Joannes de Hontschote, vel D. Joannes de Bochoute; quia isti quatuor huius hominis fuerunt hic priores, sed tribus primis certi nil habemus quo tempore fuerunt; omnes tamen pro certo fuerunt ante D. Joannem de Attrebato”.
  • 28. “Ab anno 1380 ad anuum 1411 creduntur in hac domo prioratum tenuisse (quantum potuit coniicio ex scriptis vel auditis) ... item dominus Joannes de Maldeghem ...”, welke aantekening de verwarring rond diens Herns prioraat nog groter maakt.
  • 29. “Et Nos Frater Johannes de Maldengheem, primus dicti Carthusiensis loci juxta Brugas, qui Vallis-Gratiae dicitur, humilis Prior”, geciteerd naar J.-F Foppens (ed.), Diplomatum Belgicorum nova collectio sive supplementum ad Opera diplomatica Auberti Miraei, dl 3, Bruxellis [Brussel] 1734, 431-432 (cap. 148: ‘Cartusia Vallis Gratiae anno 1318 apud Brugas erigitur, consentiente Capitulo S. Donatiani ibidem’.
  • 30. Sub voce Pieurs: “1318 D. Joannes de Maldengheem”.
  • 31. Vermeld als de derde van de vier priors die mogelijk tussen 1343 en 1347 de Hernse kartuis hebben bestuurd. “La chronique le met après 1380”.
  • 32. Franse vertalingen van passages uit de Latijnse Kroniek van Herne, overeenstemmend met Lamalle 1932 respectievelijk 12, 18, 24, 38 in dit biblio overzicht.
  • 33. De data zijn verkeerd beoordeeld door het plaatsen van het teken > (= post) in plaats van het teken < (= ante) voor een jaartal.
  • 34. De hier geciteerde bronnen en werken zijn in dit biblio overzicht opgenomen.
  • 35. De auteur verstrengelt hier ook de ene Joannes de Maldgem met de nadere.
  • 36. De auteur verwart op het einde van zijn betoog deze Joannes de Maldegem met een homoniem (Joannes de Maldegem II) die volgens een Series vicariorum domus Sanctae Annae (aangetroffen in een handschrift destijds bewaard in de kartuis van Farneta) vicarius van de kartuizerinnen te Sint-Andries-Brugge is geweest van 1369 tot aan zijn overlijden op 16 april 1380.
  • 37. Onnauwkeurige informatie! De vermeldingen alsof deze Joannes de Maldegem vicaris zou zijn geweest in de kartuizen van Gent en Brugge (monalen) zijn onjuist. Deze kloostertaken werden uitgevoerd door een andere kartuizer met dezelfde naam: zie Joannes de Maldegem II.
  • 38. Op datum van 13 mei: “Dominus Johannes, prior quondam Vallis Gratiae et Capellae”.
  • 39. Respectievelijk op datum van 15 april en 13 mei dezelfde notitie: “[Obitus] Domni Johanis de Maldeghem monachus domus huius.” De aantekeningen noteren dus niet dat hij er prior was.
  • 40. Op p. 70-71 en p. 259 wordt op basis van de misleidende informatie verschaft door Scholtens 1947a ten onrechte als voor waar aangenomen dat de Brugse prior Jan Van Maldegem (1318-1324) vicaris (of zelfs procurator) in het Gentse kartuizerklooster (periode onbekend), alsook vicaris van de Brugse kartuizerinnen (1369-1380) is geweest. Zijn prioraat te Herne wordt genegeerd op grond van de twijfels betreffende dit ambt in de Kroniek van Herne. Zie deze verwarring ook bij Roose 1996c en Schrije 1997 in dit biblio overzicht.
  • 41. Curriculum pre-monasticum
    Curriculum monasticum – Vide Auctores aliarum provinciarum in Provincia Teutoniae scribentes.
  • 42. Op datum van 13 april 1390: “D. Nicolaus Helmincq, monachus Cartusiae et quondam prior domus Antverpiensis, qui in utraque domo multa bona scripsit”.
  • 43. Prieurs: “1359; 18 janv. D. Nicolaus Oem (c’est celui que les Annales VI, 413 [Ibidem] appellent Nicolas Helminey qui serait mort le 13 avril circa 1389”.
  • 44. Nicolaus ‘Oem’ wordt hier ten on rechte als een alias genoemd, wellicht voortvloeiend uit de verwarring omtrent deze kartuizers gesticht door een uitspraak van PB Anvers Lierre: zie supra. Ten gevolge hiervan heeft Palémon Bastin Nicolaus Helminey niet opgenomen in zijn lijst van de Kielse kartuizerpriors.
  • 45. Op datum van 13 april 1390: "Domnus Nycholaus Helminc, monachus Carthusie et quondam prior hujus domus, qui multa bona scripsit hic et in Carthusia”, gevolgd door een gelijkaardige aantekening (‘Hellinck’) geciteerd uit het Obituarium Lirense parvum Timmermans.