Cartusiani C

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Carolus Harts † 1788.IV.27 (ch. ?)
monachus Domus S. Catharinae Lyrae
De Grauwe 2009
[PCB 1976]81 (nr. 433)
[PCBR 1999]dl. 1, 248 (nr. ALM031)
Carolus Lee † 1740.IV.20 (ch. 1740)
monachus Domus Neoporti | auctor
BNW 1865, dl. 11, 237
[De Grauwe 1978c]1254-1255
[De Grauwe 1984a]111-113, 156
[Gray 1963]51-52
[Hendrickx 1984e]141
Paquot 1768, dl. 2, 286
PB Nieuport 1 (beeld 31)
PB Nieuport 1 (beelden 39-40)
PB Nieuport 1 (beeld 52)
[PCB 1976]81 (nr. 434)
[PCBR 1999]dl. 2, 442 (nr. ShM017)
Carolus Reydams † 1788.IV.14 (ch. 1794)
alias R(e)ijdams
monachus
De Grauwe 2009
PB Bruxelles (beeld 96)1
[PCB 1976]82 (nr. 440)
[PCB Suppl. 1978]14 (nr. 440)2
[PCBR 1999]dl. 2, 258 (nr. BxM030)3
Christianus [Monnikhuizen > Geertruidenberg > Monnikhuizen] † 1361.X.08 (ch. 1362)
alias Cerstiaen, Korstiaen
monachus
[De Backer 1983a]88 (nr. 42)
[De Backer 2012a]150 (nr. 42)
PB Monichusen (beeld 9)4
PB Monichusen (beeld 48)
PB Monichusen (beeld 175)5
[Sanders 1990]192
[Scholtens 1932a]14, 16
[Scholtens 1953a]94
Christianus Noutz6 † 1599.IX.20 (ch. 1600)
alias Nootz, Nouts, Nuytz
monachus
[Delvaux & De Grauwe 1993a]716-717
PB Anvers-Lierre (beeld 68)
PB Anvers-Lierre (beeld 75)
PB Anvers-Lierre (beeld 90)
PB Bruxelles (beelden 37-43)
PB Bruxelles (beeld 77)
PB Bruxelles (beeld 90)
PB Zierikzee (beelden 15-16)
PB Zierikzee (beeld 23)
[PCB 1976]83 (nr. 455)
[PCB Suppl. 1978]14 (nr. 455)
[PCBR 1999]dl. 1, 248 (nr. ALM032); dl. 2, 258 (nr. BxM031), 534 (nr. ALM032)
[Scholtens 1936a]203-204
[Soenen 1972]1408-1410
Christianus de Saeftinghe
Christianus Noutz
Christophorus Gandensis7 † 1568.V.16 (ch. 1569)
conversus
[Clark 2007d]2578
[De Backer 1983a]88 (nr. 43)9
[De Backer 2012a]150 (nr. 43)10
PB Monichusen (beeld 56)
[PCB 1976]84 (nr. 463)
[PCBR 1999]dl. 2, 274 (nr. BxC003), 545 (nr. NLC001)
[Scholtens 1932a]75
[Scholtens 1953a]12011
Cono de Heer12 † 1432.V.03 (ch. ?)
donatus
[PCBR 1999]dl. 2, 116 (nr. LiD014)
[Seynaeve 1981]30213
= Koune de Herves ?
Conradus de Soest fl. 1472 (ch. ?)
monachus
[Scholtens 1939a]6514
Constantinus Melkebeek † 1817.XII.06 (ch. ?)
monachus
De Grauwe 2009
[PCB 1976]86 (nr. 484)
[PCBR 1999]dl. 1, 431 (nr. SMM032)
Cornelius de Brielis15 I † 1499.VIII.17 (ch. 1500)
alias Brilis
monachus
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 66)16
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 75)17
Reusens 1903, 27
[Sanders 1990]192
[Scholtens 1942a]309
[Van Hasselt 1886]30218
Cornelius de Brielis II19 † 1529.IX.30
Cornelius Petri de Brielis
Cornelius de Brielis III † 1541.VII.10, VII.11 (ch. 1542)
monachus
[Clark 1997-2005] dl. 3, 37
[Gaens & Sanders 2016]304
PB Liège (beeld 119)20
[PCB 1976]87 (nr. 499)21
[PCBR 1999]dl. 2, 97 (nr. LiM029)22, 534 (nr. NLM017)
[Seynaeve 1981]30323
[Stiennon 1955]510
Cornelius de Brielis IV † 1545.III.15 (ch. 1545)
monachus
[Clark 1996]dl. 2, 8524
PB Diest (beeld 99)25
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 70)26
[PCB 1976]87 (nr. 497)
[PCB Suppl. 1978]14 (nr. 497)
[PCBR 1999]dl. 1, 345 (nr. DiM028)27
[Sanders 1990]192
Cornelius de Cemiterio
Cornelius Van den Kerckhove(n)
Cornelius De Groot(e) † 1614.II.28 (ch. 1614)
monachus | auctor
[Bastin & Hogg 2009a]dl. 4:1, 108; dl. 4:2, 256
[Clark 2001c]51
[Gaens & Sanders 2016]30528, 34629
[Gaens, Van Lith-Droogleever Fortuijn & Sanders 2016]23630, 25131
[Le Vasseur 1890-1893]dl. 1, 229
NNBW 6 (1924), 64732
PB Campen (beeld 54)33
PB Campen (beelden 64-65)
Raissius 1632 (beeld 237)34
[Scholtens 1939a]4135, 163
Cornelius Jansonius (Jansz) de Schoonhoven † 1623.II.01 (ch. 1623)
alias Jensonius, Joannis, Schoonhovius
monachus | auctor
[Clark 1997-2005]dl. 4, 174-175
[Clark 2001c]79
[D’Ydewalle 1945]160-161, 167, 182, 207
[De Grauwe 1978b]1278
[De Grauwe 1997]3736
[Hendrickx 1987]98-99
[Le Vasseur 1890-1893]dl. 1, 148-149
[Moereels 1946]
NNBW 6 (1924), 854-85537
PB Mont-Ste-Gertrude (beelden 62-63)
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 72)
PB Bruges Sainte-Anne (beeld 68)38
PB Bruges Sainte-Anne (beeld 73)39
PB Bruges Sainte-Anne (beeld 99)
[PCB 1976]90 (nr. 526)
[PCBR 1999]dl. 2, 496 (nr. NLM020), 535 (nr. NLM020)40
Ruusbroecgenootschap Antwerpen, hs. Neerl.6
[Sanders 1990]193
[Scholtens 1951a]34
Stooker & Verbeij 1997, dl. 1, 23141; dl. 2, 371-372 (nr. 1118)
Cornelius Mann de Nova Terra
Cornelius Wayn de Nova Terra
Cornelius Minimus42 † 1475.VIII.03; X.03, X.04; XII.11 (ch. 1476)
monachus
[Clark 1992a]17
[De Backer 1983a]88 (nr. 45)
[De Backer 2012a]150 (nr. 45)43
PB Monichusen (beeld 27)44
PB Monichusen (beeld 51)45
[Scholtens 1932a]56-5746, 5847
[Scholtens 1953a]10948
[Van Hasselt 1886]19149, 34750
Cornelius de Nimiris
Cornelius Minimus
Cornelius de Pascua51 † 1473.X.06 (ch. 1474)
alias de Pascuis
monachus
Billiet 1955, 9
[Lamalle 1932]22, 72, 228
[Landelin-Hoffmans 1948]
PB Enghien 1 (beeld 130)
PB Enghien 2 (beeld 63)52
[PCB 1976]91 (nr. 533)
[PCBR 1999]dl. 1, 29 (nr. ChM040)
[Sargent & Hogg 1985b]210
Cornelius Petri (Pietersz) de Brielis † 1529.IX.30 (ch. 1530)
alias Petri de Brijlis, Petri de Brillis
monachus
[Clark 1996]dl. 1, 8353; dl. 2, 4
[Clark 1997-2005]dl. 2, 271
[Gaens & Sanders 2016]30654
Keussen 1919, dl. 2, 126 (nr. 375:126)
PB Diest (beeld 98)55
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 68)56
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 76)57
[PCB 1976]87 (nr. 498)
[PCBR 1999]dl. 1, 345 (nr. NLM022); dl. 2, 535 (nr. NLM022)
[Sanders 1990]193
[Timmermans 2011b]29058
[Van Hasselt 1886]32059
Wils 1946, 261, 372
Cornelius Sacrista de Mechlinea (Mechelen) fl. 1483-1486 (ch. ?)
monachus
[Seynaeve 1981]304-30660
= Cornelius Wayn de Nova Terra ?
Cornelius Van den Kerckhove(n)61 † 1594.I.22, I.27 (ch. 1594)
alias Kerkovius
monachus
[Clark 1997-2005]dl. 4, 40
[Clark 2001b]70
[Delvaux & De Grauwe 1993a]714
Drossaers 1917, 537 (nr. 349)
[Gaens & Sanders 2016]305-306
Graf- en gedenkschriften 1873, 52862
PB Anvers-Lierre (beeld 68)
PB Anvers-Lierre (beelden 74-75)
PB Anvers-Lierre (beeld 90)63
PB Bois-le-Duc (beeld 206)
PB Bois-le-Duc (beeld 240)
PB Mont-Ste-Gertrude (beeld 50)
[PCB 1976]89 (nr. 517)
[PCBR 1999]dl. 2, 535 (nr. NLM021)
[Sanders 1990]193
[Scholtens 1932b]354-355
[Scholtens 1939a]81, 152-157, 164
[Timmermans 2011b]2864
Van Lommel 1875, 392
Cornelius Van der Weyden
Cornelius de Pascua
Cornelius Wayn de Nova Terra65 (Nieuwland)66 † 1526.X.23 (ch. 1527)
monachus
[Clark 1992b]dl. 1, 3867
[Clark 1997-2005], dl. 2, 252
[Gaens & Sanders 2016]306
PB Bois-le-Duc (beeld 238)
PB Diest (beeld 32)68
[PCB 1976]89 (nr. 520); 90 (nr. 532)69
[PCBR 1999]dl. 1, 346 (nr. DiM032); dl. 2, 97 (nr. LiM030), 535 (nr. NLM023)
[Seynaeve 1981]304-30670
[Stiennon 1955]50971
= Cornelius Sacrista de Mechlinia ?
Cyriacus de Alcmaria (Alkmaar) † ch. 1519
alias de Alc(k)maer
monachus
[Gaens & Sanders 2016]307
PB Bois-le-Duc (beeld 237)72
[Scholtens 1939a]71

  • 1. ch. 1794 obiit D. Carolus Reydams professus et antiquior domus Bruxellarum.
  • 2. Correctie van Regdams tot Reydams.
  • 3. De lezing Reydans is twijfelachtig.
  • 4. ch. 1362 obiit D. Christianus prior Gelriae, qui habet tricenarium (Jos. Capus dit: quondam prior Gelriae. Est-il mort en charge et est-il le 1er prieur? Je ne sais, il est probable qu’il y en a d’autres. – Elders wordt naar Joseph Capus verwezen met zijn initialen. Hij was van 1652 tot 1682 vicaris van het kartuizerklooster te Montrieux en heeft in 1681 een omvangrijke verzameling cartae uit de kartuizen van de Provincia Provinciae bijeengebracht in een tot dusver onuitgegeven handschrift van ca. 1000 p., heden bewaard in een privécollectie (zie P. Amargier, R. Bertrand, A. Girard & D. Le Blévec, Chartreuses de Provence, Aix-en-Provence 1988, 132, 305).
  • 5. ch. 1362 obiit D. Christianus prior Gelriae qui habet tricenarium (un nécrologe dit: olim prior – j’ignore qu’il a raison).
  • 6. Andere naamvorm: Christianus de Saeftinghe.
  • 7. Herkomstig van Gent.
  • 8. Carta Capituli Generalis 1569: Frater Christoforus Gandensis, conuersus professus primo domus Bruxelle, secundo domus Monachorum.
  • 9. Zijn overlijden wordt hier, ten onrechte, in het jaar 1559 luidens een vermeend bericht in ch. 1560 gedateerd. Bovendien wordt 25 maart uit het aldaar geciteerde Calendarium Trevirensis Cartusiae eveneens als zijn sterfag te berde gebracht.
  • 10. Zijn overlijden wordt hier gedateerd ofwel in 1559 met verwijzing naar een zogenaamd bericht in charta 1560, ofwel in 1569.
  • 11. Overleden in 1568 volgens een gewaand bericht in charta 1560.
  • 12. Er bestaan drie plaatsen met deze naam:
    - Heer (ook wel Heer-sur-Meuse genoemd) is een dorp in de Belgische provincie Namen en een deelgemeente van Hastière (Wikipedia).
    - Heer (Limburgs: Hier) is een voormalig dorp en voormalige gemeente in de Nederlandse provincie Limburg, gelegen aan de zuidoostelijke rand van de stad Maastricht (Wikipedia).
    - Bois d’Heer behorend aan de stad en gemeente Andenne in de Belgische provincie Namen.
  • 13. Item sepultus est in antiquo cymeterio anno .CCCC.XXXII. Cono de Heer donatus domus huius ac sutor (schoenmaker), gectieerd uit RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, fol. 47r. Sterfdag (3 mei) vermeld in RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 7, fol. 17r.
  • 14. Hier wordt verwezen naar een zekere Konrad van Soest, Vughts kartuizer, die Walter van Leende, prior van het kartuizerklooster te Roermond (1446-1472 – PB Ruremonde, beeld 36), zou opgevolgd zijn als prior, toen laatstgenoemde in 1472 prior werd in Vught (tot 1475 – PB Bois-le-Duc, beeld 130; [Gaens & Sanders 2016]314). Dit moet een vergissing zijn! Genaamde kartuizer wordt niet vermeld in de biografische lijst van de Bossche kartuizers door Gaens en Sanders opgesteld en de kartuizer, die na Walter van Leende het priorschap in Roemond waarnam, heette Joannes van Dinslaken (1472-1479 – [Nissen 2009b]76).
  • 15. Er zijn meerdere plaatsen die naar deze naamvorm verwijzen:
    - Briel of Den Briel is een parochie gelegen aan de Schelde, tussen Baasrode en Sint-Amands, in de provincie Oost-Vlaanderen, op enkele kilometers van Dendermonde (Wikipedia).
    - Brielen is een dorp in de Belgische provincie West-Vlaanderen en een deelgemeente van de stad Ieper (Wikipedia).
    - Brielle, ook wel Den Briel, is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland gelegen op het eiland Voorne (Wikipedia).
    - Bruyelle (volkstaal: Briel) is een dorp in de Belgische provincie Henegouwen en een deelgemeente van de Waalse stad Antoing op weg van Tournai naar Valenciennes (De Seyn I, 153, 181).
    - Den Briel bij Hechtel / Maaseik (Gysseling 1960, 189).
  • 16. ch. 1500 obiit D. Cornelius Brilis (de Brielis ?) monachus professus ejusdem domus.
  • 17. Août 17 obiit D. Cornelius Brilis monachus professus domus Hollandie ch. 1500 et 1530. De laatste jaarvermelding wil slechts verduidelijken dat nog een andere in Geertruidenberg geprofeste monnik met dezelfde naam staat opgetekend in de akten van de algemene kapittelvergadering der Grande Chatreuse in dat jaar gehouden.
  • 18. Sterfdag: XVI Kal. [Septembris], d.i. 17 augustus.
  • 19. Andere naamvorm: Cornelius Petri de Brielis.
  • 20. ch. 1552 obiit D. Cornelius de Brielis monachus professus domus Leodii.
  • 21. De hier vermelde sterfdag van 5 juli is foutief.
  • 22. De hier vermelde sterfdag van 5 juli is foutief.
  • 23. Item eodem anno [1541] .V°.Idiis julii religiosus pater Cornelis Brilis senior domus primo professus in domo sancti Sophie secundo hic qui ultra sexaginta annos vixit in ordine, gectieerd uit RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, fol. 41v. Sterfdag: de 5e van de Iden van juli, d.i. 11 juli. Volgens RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 7 overleed hij op de 6e van de Iden van juli, d.i. 10 juli.
  • 24. Priori domus Dyestensis non fit misericordia. Et de his que petunt domni Guillielmus, Joannes et Conelius de Brielis, habeant pacientiam in suis peticionibus. – Guillielmus de Brielis († ch. 1542): [PCBR 1999]dl. 1, 348 (nr. DiM064). Joannes de Brielis († ch. 1524): [PCBR 1999]dl. 1, 351 (nr. DiM099).
  • 25. ch. 1545 obiit D. Conelius Brielis monachus professus Diestensis, hospes in domo Hollandiae, qui obiit in Dominica Laetare (15 Mars n. v.). – Dit betekent dat hij is gestorven op de vierde zondag van de vasten. Staat de afkorting n. v. – indien althans de v als een u mag worden geïnterpreteerd – voor novus usus volgens de gregoriaanse tijdrekening?
  • 26. Exact overeenkomstige herhaling van vorige notitie.
  • 27. De verwijzing naar ‘AC 100:23/1, p. 83’(= [Clark 1996]dl. 1, 83) is foutief: de vermelding heeft betrekking op Cornelius Petri de Brielis (zie aldaar); dl. 2, 534 (nr. DiM028)Zijn overlijden wordt hier bij vergissing gedateerd in 1542 in tegenstelling tot de juiste vermelding in de vorige aantekening onder hetzelfde nummer.
  • 28. De auteurs verwijzen naar De Wal (= Perus De Wal, Collectaneum rerum gestarum et eventuum Cartusiae Bruxellensis ...) volgens wie hij naast Sermones de tempore et de sanctis ook een Martryrologium schreef.
  • 29. “Van Cornelius de Groot wordt vermeld dat hij procurator was, maar hij is als dusdanig in geen enkele bron terug te vinden”.
  • 30. Kalendarium, Februarius 28: “Anniversarium domni Cornelii de Groot professi et alias procuratoris huius domus et alias prioris domus Campensis qui laudabiliter 67 annis vixit in ordine [c.1614]”.
  • 31. Kalendarium, Maius 17: “Anniversarium domini Henrici de Groote patris confratris nostri domni Cornelii benefactoris nostri”.
  • 32. De verwijzing naar deze kartuizer in ‘H. J. J. Scholtens, Een boek over Karthuizers (Roermond 1924) 90-93’ (= [Lambres, Scholtens & Nicolas 1924]) is onbestaande. Het betreft enkel een beknopte beschrijving van het kartuizerklooster te Vught.
  • 33. ch. 1614 obiit D.Cornelius de Groote professus et senior domus Sanctae Sophiae, alias prior domus campensis, qui 67 annnis laudabiliter vixit in ordine.
  • 34. Scripsit sermones de tempore & de sanctis.
  • 35. Over zijn literaire activiteit herhaalt hij Raissius (zie aldaar).
  • 36. ch. 1623 D. Cornelius Joannis professus dominus Montis Sanctae Gertrudis in Hollandia qui ultra 60 annos laudabiliter vixit in ordine, et ultra 40 annos in vicariatu de monialium Brugis, habens plenum cum psalterijs monachatum et missam de B. M. per totum ordinem et anniversarium perpetuum scribendum in calendariis domorum sub die obitus sui qui fuit 1 februarij([De Grauwe & Timmermans 2009]38; [Timmermans 2011b]33; [Timmermans 2012a]dl. 1, 38) Et in provincia Teuthoniae missam de S. Anna. – Een overeenkomstige notitie wordt teruggevonden in Le Vasseur die daaruit werd gekopieerd door Palémon Bastin in zijn cahier met informatie over Geertruidenberg (zie aldaar). Gelijkaardige formuleringen uit de kapittelbesluiten van de Grande Chartreuse verschijnen ook in andere hier geciteerde documenten.
  • 37. De verwijzing naar [Maisons Chartreux 1913-1919]dl. 2, 1915, 213-214, 217-218, doet niets ter zake wat Jansonius betreft: men vindt er slechts een kort overzicht van de geschiedenis van het Hollandse Huis in Geertruidenberg en van het kartuizerinnenklooster Sint-Anna in Brugge.
  • 38. 1579 (sic erboven geschreven) - 1620 D. Conelius Jansonius Schoonhovius professus domus Sanctae Gertrudis in Hollandia vir bonus et magnae aedificationis ac diligens in divino officio per 43 (sic erboven geschreven) annos vicarius; absolutus autem ab officio vicariatus prope caecitatem (blindheid). Unde etiam habuit aliquot postremis annis subsidiarium (hulpkracht) D. Gerardum Eligii professum domus Bruxellenis; nihilominus cum nullam domum professionis reliquam haberet, haesit (blijven vertoeven) in eadem domo in qua et obiit 1623, 1a februarii. Vixit ultra 60 annos laudabiliter in ordine, habens plenum monachatum, missam de Beata, et anniversarium perpetuum per totum ordinem, et in provincia Theutoniae missam de Sancta Anna.
  • 39. ch. 1632 obiit D. Cornelius Joannis (Jensonius, J. C.) ... in calendariis domorum sub die obitus qui fuit (1a febr., J. C. vies captus) ... Vies is waarschijnlijk een schrijffout voor dies. – De initialen J. C. verwijzen naar Joseph Capus, vicaris van het kartuizerklooster te Montrieux van 1652 tot 1682, die in 1681 een omvangrijke verzameling cartae uit de kartuizen van de Provincia Provinciae heeft bijeengebracht in een tot dusver onuitgegeven handschrift van ca. 1000 p., heden bewaard in een privécollectie (zie P. Amargier, R. Bertrand, A. Girard & D. Le Blévec, Chartreuses de Provence, Aix-en-Provence 1988, 132, 305).
  • 40. Sterfdag: 10 februari, een vergissing?
  • 41. Met verwijzing naar ‘Sint-Andries, kartuizerinnen (hss. 1118 ...)’.
  • 42. Andere (bevreemdende) naamvorm: Cornelius de Nimiris. – In sommge documenten wordt deze kartuizer eenvoudigweg Cornelius zonder een toenaam geheten.
  • 43. Sterfdag: 3 of 4 oktober.
  • 44. ch. 1473 ... Et approbamus cartam visitatorum, factam fratribus ... et Cornelio de Nimiris, seriose committentes visitatoribus ut secundum formam statutorum cum plena auctoritate capituli generalis eosdem acrius puniant, per domos etiam ordinis eos dividendo, si, quod absit, efficaciter se non emendaverint (door ze zelfs te verspreiden over de huizen van de orde, indien, voor zover het onbreekt, ze zich niet effectief zouden hebben gecorrigeerd).
  • 45. ch. 1476 obiit D. Cornelius Minimus monachus professus domus in Monichusen.
  • 46. ch. 1462 ... et D. Cornelius ibidem [sc. in domo Trajecti] hospes revertatur ad domum Monachorum professionis suae, et stet contentus ordinatione statutorum et sacrorum canonum.
  • 47. Hetzelfde citaat als in PB Monichusen, beeld 27 (zie aldaar).
  • 48. Sterfdag: 3 augustus.
  • 49. Item domino Cornelio, professo monacho in Monichusen, nobiscum ad tempus hospitato
  • 50. Sterfdag: III Idus [Decembris], d.i. 11 december.
  • 51. Andere naamvorm: Cornelius Van der Weyden.
  • 52. La même année (= 1473) , en octobre, le jour de Fido (sic Ste Foi?) vierge, mourut D. Corneille de Pascuis, de Bruxelles, fils de maître Roger de Pascuis, cet excellent peintre. Il fut moine profès ici à peu près pendant 24 ans. Avant son entrée dans l’ordre, il avait été promu maître-es-arts à Louvain, au porc. Ce jeune homme mourut à l’âge de 40 ans environ. Et de sa part cette maison reçut de ses père et mère plus de 400 couronnes. Geciteerd uit een door Palémon Bastin († 1933) fel bekritiseerde 19e-eeuwse Franse vertaling met onbekende herkomst van de Chronica Domus Capellae in Herne (KB Brussel, hs. 13753-55), die hem door de Grande Chartreuse ter hand werd gesteld en waarvan hij de kopie heeft beëindigd in de kartuis van La Valsainte op 13 september 1895: zie PB Enghien 2 (beelden 6-149). Bij de editie van de Hernse kronieken door [Lamalle 1932]XXXII werd deze vertaling uit de archieven van de Grande Chartreuse bewaard in de kartuis van Farneta onder het nr. 231. – De corrupte lezing Fido staat voor Fides, zoals men uit de verbogen vorm in de kronieken kan afleiden. Meer dan waarschijnlijk wordt de maagd en martelares Fides van Agen (Frankrijk, dept. Lot-et-Garonne, fl. eind 3e of begin 4e eeuw) bedoeld, van wie de feestdag in het algemeen wordt gevierd op 6 oktober (zie S. Van der Linden, De Heiligen: levens, kalenders, attributen, patronaten, iconografie, 2e dr., Amtserdam & Antwerpen 2002, 298-299).
  • 53. ch. 1528 Et domnus Cornelius Brielis ibidem (= huis van Sint-Sophia bij Den Bosch) hospes vadat hospitatum ad domum Dyestensis ad Ordinis voluntatem.
  • 54. De verwijzing naar ‘[Van Hasselt 1886], 195’ is onbestaande.
  • 55. ch. 1530 obiit D. Cornelius Brielis monachus professus domus Hollandiae, hospes in domo Diestensi.
  • 56. Exact overeenkomstige herhaling van vorige notitie.
  • 57. Septembre 30 obiit D. Cornelius Petri de Brielis, monachus professus domus Hollandie ch. 1500, ou 1530, voir au 17 Août. Vergelijk de opmerking bij Cornelius de Brielis I.
  • 58. 30 september: Domnus Cornelius Petri monachus Hollandie, c. 1530.
  • 59. Sterfdag: II Kal. [Octobris], d.i. 30 september.
  • 60. In meerdere citaten bereffende familiale giften aan het Luikse kartuizerklooster wordt hij - samengevat - geciteerd als dominus Cornelius sacrista noster de Mechlinea met verwijzing naar zijn vader magister Joannes de Mechlinea (RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, fol. 78v-79r). De vereenzelviging met Cornelius Wayn berust op enkele overeenkomsten die als aannemelijk worden beschouwd. Ook de vader van deze heette magister Joannes Wayn (RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, fol. 21v), alhoewel zonder vermelding van de plaatsnaam van herkomst Nova Terra, d.i. Nieuwland, die alleen aan de naam van zijn zoon werd toegevoegd. Voornoemde herkomstnaam is de benaming van verscheidene plaatsen, veel voorkomend in Nederland (Wikipedia) maar ook van een gehucht gelegen bij Elewijt bezuiden Mechelen (Houet & Cleeren 1968, 292, 581) . Hun beide ouders stierven in dezelfde periode: dezen van Cornelius Wayn overleden op 27 november na 1482, dezen van Cornelius Sacrista in 1483.
  • 61. Andere naamvorm: Cornelius de Cemiterio.
  • 62. Sterfdag: 22 januari.
  • 63. ch. 1594 obiit D. Cornelius Kerkovius, professus et olim prior domus Sanctae Sophiae, et quondam prior domus Lyrae, et procurator bonorum cartusiae in Brabantia, qui ultra 56 annos laudabiliter vixit in ordine, habens missam de Beata Maria per totum ordinem (et plenum monachatum in 7 provinciis Alemaniae, ex charta 1595). – Dezelfde aantekening treft men aan in The Villeneuve Necrology, dl. 4, 40 (ed. [Clark 1997-2005]) en in PB Bois-le-Duc, beeld 240 (zie hierna).
  • 64. 27 januarius: Domnus Cornelius Kerckhoven professus domus Sophie prior et rector domus huius, etiam fuit rector domus Hollandie, obijt prior domus Sophie, in senecute bona a° 1594 qui huic domui bene prefuit et multa construxit, c. 1594.
  • 65. Andere naamvorm: Cornelius Mann de Nova Terra.
  • 66. Nieuwland verwijst naar meerdere plaatsen met deze naam, vooral in Nederland (Wikipedia). In onderstaande publicaties is men van oordeel dat Nieuwland een gehucht van Elewijt is. Eelwijt is een deelgemeente van Zemst en is gelegen ten zuiden van Mechelen (Houet & Cleeren1968, 292, 581) waarvan zijn familie geacht wordt herkomstig te zijn. Hij zou te vereenszelvigen zijn met Cornelius Sacrista de Mechlinia (zie aldaar).
  • 67. Hetzelfde citaat als in PB Diest, beeld 32 (zie aldaar).
  • 68. ch. 1505 ... Et D. Cornelius Wayn, ibidem hospes, faciat professionem de consensu prioris et conventus.
  • 69. Beide verwijzingen betreffen dezelfde kartuizer.
  • 70. Obiit anno 1526 .XXIII. octobris in domo sancti Sophie prope Buscumducis dominus Conelius Wayn de Novaterra, sacrdos et monachus professus primo domus Omnium Apostolorum, secundo dicte domus sancte Sophie (p. 304), geciteerd uit RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, fol. 41r.
  • 71. Deze leest in RA Liège, Fonds des Chartreux, nr. 6, fol. 41r: Cornelius Mann de Nova Terra, maar deze lezing verdient volgens Seynaeve niet de voorkeur.
  • 72. ch. 1519 obiit D. Cyriacus monachus professus domus prope Buscumducis.